Leijonainen haastoi blogissaan käyneet ottamaan tämän haasteen vastaan.

SÄÄNNÖT:

  1. Ota lähellesi kirja tai lehti.
  2. Sulje silmäsi.
  3. Haparoi sanoja kohti.
  4. Tökkää sormi tai kynä satunnaisen sivun satunnaisen sanan kohdalle.
  5. Minne bongaamasi sana ajatuksesi vie?
  6. Kerro se blogissasi.
  7. Haasta leikkiin niin monta kuin tahdot.

En haasta ketään, vaan kaikki, jotka blogissani vierailevat ja haluavat lähteä mielikuvitusmatkalle jonnekin satunnaiseen paikkaan, tilaan tai aikaan. Toivon, että mahdollisimman moni ottaisi haasteen vastaan, koska löytämästäsi sanasta kehittyy luultavasti ihan oma tarinansa ja saat mukavaa vaihtelua arjen rutiineihin.

***

OMA AJATUKSENI

Tein, kuten Leijonainen ja kävelin sokkona kirjahyllyssäni olevan kirjarivistön luokse. Nappasin yhden ja käteeni sattui Valittujen Palojen Kansojen värikkäät vaiheet -kirjasarjan osa Keskiajan sydämessä (Vuodesta 1096 vuoteen 1328).

Sen jälkeen hapuilin viitisen sivua, ja aina sormeni osoitti jotain kuvaa, sillä niitä on kirjassa runsaasti. Viimein kuitenkin kävi säkä ja sormeni alta löytyi sana HUOPATELTOISSAAN!

En tiennyt ensin, itkeäkö vaiko nauraa, sillä minulla ei ole mitään kuvaa huopateltoista. Sitten silmäilin ympärillä olevaa tekstiä ja kuvitusta ja asia alkoi hahmottua laajemmin.

Ensin pientä pohjustusta huopateltoista:

Paimentolaisina mongolit ovat satoja vuosia asuneet tyypillisissä huopateltoissaan.
JURTTA
Jurtta pystytetään levittämällä huopakangas ohuista riu'uista rakennetun kehikon varaan. Jurtan kattoon jätetään pyöreä aukko, josta päivänvalo pääsee sisään ja savu ulos. Oviaukko sijoitetaan poikkeuksetta kohti etelää; jurtan koko sen sijaan riippui asukkaan yhteiskunnallisesta asemasta. Vaikka jurtan pystyttäminen ja purkaminen käy nopeasti, ovat paimentolaiset käyttäneet joitakin jurttatyyppejä myös puolipysyvinä asuntoinaan vuotuisen vaelluskauden päätyttyä. Ympyrän muotoon pystytettyinä useat tällaiset jurtat muodostavat eräänlaisen kylän.

Lisätietoa Jurtasta: http://www.palladiumkirjat.fi/paimentolaisten.htm

Sitten ajatukseen, joka syntyi, kun jurtan (huopateltan) merkitys selvisi itselleni paremmin.

Yleensä liitän itsestään selvänä toisiinsa Aasian kansat ja Intiaanit. Nimeni, kuten bloginimikin varmasti kertoo, että asia on läheinen minulle ja siksipä itsestään selvästi ajatukseni lähti liitämään kohti Pohjois-Amerikan-, erityisesti tasanko-intiaanien vastaavaa asutusta tiipiitä (suom. tipi tai tiipii, engl. tipi, teepee tai tepee).

Valitettavasti en koskaan ole päässyt vierailemaan aidossa tiipiissä, mutta kuvien ja tv:n välityksellä saanut melko hyvän kokonaiskäsityksen niistä. Tiipii oli erityisesti tasankointiaanien liikkuvan elämäntavan perusta. Kun tuli aika muuttaa kesä- tai talvialueille, oli tiipii helppo purkaa ja ottaa mukaan, toisin kuin jos asutus olisi ollut tehty kiinteäksi esim. puusta.

Tiipii tuo mieleeni eittämättä eläinten taljat, pitkät riu'ut ja maalattian. Savun leijumisen yläosassa olevasta ilma-aukosta ja tiipii ryhmien ympärillä kirmaavat pitkähiuksiset lapset, ahkerat naiset töissään ja metsästykseltä tai sotaretkiltä palaavat uljaat intiaanimiehet.

Romantisoitua tai ei, niin sellaistahan elämä ennen valkoisten maihinnousua parhaimmillaan Amerikan mantereella oli. Tietysti se oli myös kovaa selviytymistaistelua monin tavoin, mutta intiaaneilla oli siihen jo vuosisatojen kokemus ja taito.

Upeat, taidokkaat ja käytännölliset tavarat, vaatteet yms. valmistuivat luonnon tuotteista ja elettiin suuresti enemmän luonnon ehdoilla ja sitä kunnoittaen, kuin mitä eurooppalaiset sitten kivikauden. Eläimiä kunnoitettiin ja vaalittiin. Niitä käytettiin vain juuri sen verran, mitä ravintona tai tarvikkeina (vaatteet, lämpö, työkalut) tarvittiin. Eläimestä ei heitetty hukkaan mitään, mikä voitiin käyttää. Samoin ympäristöä kunnioitettiin, pidettiin siitä huolta ja muistettiin kiittää sen luojaa sen antamasta elämästä ja hyvinvoinnista.

Tiipii on minulle monin tavoin Intiaanien symboli, vaikka sitä käyttivätkin vain pieni osa koko laajan Amerikan mantereen kansoista.

Nez-perce-couple-teepee-1900.jpg
Nez Perce -heimoon kuuluva pariskunta tiipiinsä edessä n. v. 1900.

Olisi mukava tietää, jos otat haasteen vastaan ja käydä lukemassa, millaisen ajatuksen eteen itse jouduit! Käy siis laittamassa kommentteihin, kun ja jos haaste lähtee täältä eteenpäin. Kiitos!