Neljäs osuus keskittyy Pohjois-Amerikan ihmeisiin (65-81)

65. Kanadan rata

 
Kuva: Christian Abend, Creative Commons Attribution ShareAlike 2.0

Tiesitkö että… Montrealin ja Vancouverin välille valmistunut 4696 kilometrin mittainen yksiraiteinen rautatie oli Kanadan historian suurimpia rakennushankkeita ja ratkaisevan tärkeä maan kehityksen kannalta.

Itäisistä provinsseista tehtiin vuonna 1867 konfederaatio. Niiden länsipuolella oli valtava, lähes asumaton preeria- ja vuoristoseutu. Tyynenmeren rannikolla Brittiläinen Columbia oli kahden vaiheilla liittyäkö Yhdysvaltoihin. Vuonna 1871 se kuitenkin liittyi Kanadan konfederaatioon sillä ehdolla, että mantereen poikki rakennettaisiin rautatie kymmenen vuoden kuluessa.

 
Kuva: Canadian Pacific G3c class 4-6-2 locomotive #2317. Photo part of the Historical American Engineering Record done by the US Parks Service, thus public domain,  Public Domain

Eräällä osuudella Calgaryn lähistöllä topparoikka teki rataa 183 metriä ennätysajassa 4 minuuttia 45 sekuntia.

Pohjois-Amerikan korkeimmalla sijaitseva rautatiesilta rakennettiin Stoney Creekin yli. Insinööri William Van Horne aloitti uransa Illinois Central Railroadin sähköttäjänä. Hänet valittiin hankkeen johtoon vuonna 1881. Myöhemmin hänet aateloitiin. Radan rakentaminen Kalliovuorten yli oli vaikeaa. Calgaryn kylän jälkeen rata valmistui joutuisasti Bowjoelle asti, mutta tarvittiin 12 000 miestä jatkamaan se 1628 metriä korkean Kicking Horsen solan yli ja alas vuorten jyrkkää länsirinnettä. Lumivyöryjen vuoksi rata oli suojattava monien kilometrien matkalta lumikatoksilla (kts. kuva alussa).