LONTOO 21.5.1996

Aamulla istuimme hotellin aulassa odottelemassa lähtöä kokopäiväretkelle katsomaan kuuluisaa Stonehengen kiviympyrää ja Bathin kaunista Roomalaisajan kylpyläkaupunkia.

Hotelli Regent Palacen aula

Koska matkaa oli aika mukavasti Stonehengelle, opas kertoili meille Englannin historian vaiheista, josta alla pieni kooste:

10000 eKr. Maan ensimmäiset asukkaat
1952 Elisabeth II
1973 Englanti mukaan EU:hun
1979 Margaret Thatcher pääministeriksi
1990 John Major pääministeriksi..

Kun kaikki tuo ja paljon muuta oli kuultu, olimme saapuneet Englannin vehreälle maaseudulle ja maisemat veivät historiasta huomion bussin ulkopuolelle.

Hyvin pian näimmekin jo peltoaukioiden takaa häämöttävän Stonehengen ja oli aika laskeutua bussista ja lähteä ihmettelemään entisaikain urotyötä. Siihen aikaan kun kävimme kiviympyrässä, se oli vielä sallittua. Nykyisin Englannin viranomaiset ovat rajoittaneet sinne pääsyä suojelusyistä.

Stonehenge

Aikaa vierähti ihan mukavasti kun kiertelimme ympyrässä ja kuuntelimme oppaan kertomuksia sen tekemisestä ja miten esim. valtavat kivenlohkareet on voitu kuljettaa keskelle Englannin maaseutua, kun lähimainkaan ei ole sen tyyppistä kivimateriaalia.

Kesäpäivänseisauksena aurinko paistaa suorassa linjassa tästä kivestä kohti kiviympyrän keskustaa.

Kun aikamme olimme ihmetelleet muinaismuistoa, lähdimme toiseen pääkohteeseemme Bathiin.

Bath on kuuluisa Roomalaisten rakentamista kylpylöistään ja nykyisin myös kauniista runsaista kukkaistutuksistaan.

Roomalaisen kylpylän ruokasalissa

Kertomukset eivät olleen liioiteltuja sillä kaupunki oli kuin kukkatarha ja erittäin siisti ja viehättävä. Kaunis joki ympäröivine puistoineen teki paikasta entistä upeamman ja pienet siistit kujat saivat aikaan kotoisen pikkukaupungin leiman Ihana paikka, jonne suosittelen lämpimästi vierailua. Jopa itse Johnny Depp on hankkinut täältä asunnon perheelleen ja etsinyt lapsilleen hyvää koulua, joten ehkä hän on suosittelijoista parhain - tai ainakin kuuluisin!

Bath

Royal Crescent

Vaikka ihastelimmekin pitkän tovin upeata puistoa ja levähdimme joen rannalla, niin emmehän toki unohtaneet lempiharrastustamme, nimittäin shoppailua. Kaikki tarvittava krääsä ja matkamuistot sekä postikortit tuli ostettua ja kahvillakin käytyä, kuten rutiineihimme kuuluu.

Disney Store oli myös täällä ja totta kai kävimme ihania Disneyn pehmohahmoja halailemassa.

Sen jälkeen tulikin jo kiire retkibussille ja muut olivatkin meitä jo odottamassa...

Paluumatka tapahtui pienen Marlborough kylän kautta, jossa poikkesimme valmiiksi tilatulla iltapäiväteellä. Sitä ennen kuulimme ja näimme myös, salaperäisistä hiekkaeläimistä, joita Englannin maaseudulta löytyy samaan tapaan kuin Stonehengen tapaisia megaliittikauden kiviympyröitäkin..

Hiekkahevonen

Marlboroughssa teen kanssa tarjoiltiin aitoja ihania sconeseja ja keksejä ja jälleen kerran oli tullut koettua monta kivaa uutta elämystä päivän aikana.

Marlborough

Palasimme alkuillasta Lontooseen ja vietimme loppuillan vain hotellissa leväten.