Keräilyn ihanuus ja hulluus

Olen oikea hampsteri, kun sille päälle satun. Jos innostun jostain asiasta tai tuotteesta, niin minun pitää mahdollisimman pian pystyä hankkimaan se itselleni. Karmeinta on se, jos on kyseessä jokin suurempi erä. Jos ihastun johonkin artistiin tai paremminkin hänen musiikkiinsa, niin minun on kerättävä koko hänen tuotantonsa. Jos kyseessä on elokuvanäyttelijä, kerään hänen kaikki filminsä. Vielä hurjempaa on, jos kyseessä on kirjasarja, tai kamalinta, jos sarjojakin on monta. Näin on käynyt useammin kuin kerran elämässäni ja jälleen olen erään sellaisen keräilyinnon uhri.

Yhteen aikaan - josko vähän vielä edelleenkin, olin aivan järkyttävän innostunut kaikenlaisesta elektroniikasta. Ehkä olen perinyt sen isältäni, joka innosta puhkuen oli purkanut ja koonnut milloin minkäkinlaista radiota tai muuta vempainta. Minä tietokoneet löydettyäni halusin tietysti tietää mitä nuo vermeet olivat syöneet ja niinpä minusta kehkeytyi hyvin pian ensikosketuksen niihin saatuani mikrotukihenkilö. Monen suosikkinäyttelijäni elokuvatuotanto löytyy kirjahyllystäni. Sama on artistien ja yhtyeidenkin kanssa.

Nyt olen kuitenkin siis hullaantunut kirjoihin. Ei sekään harrastus suinkaan ole mikään uusi asia. Jo lapsena kannoin selkä vääränä ja kassikaupalla joka viikko lisää kirjoja kirjastosta luettavaksi. Silloin niitä ei ollut varaa hankkia omaksi, mutta nyt pitkän kirjattoman, tai paremminkin lukemattoman ajanjakson jälkeen olen alkanut kerätä vanhoja, lapsena ja nuorena lukemiani kirjasarjoja itselleni. En ihan siihen tahtiin saa niitä luettua, kuin mitä niitä posteljooni kotiini kantaa, mutta hyvässä "kirja päivässä" vauhdissa tässä kuitenkin ollaan.

Onneksi puusepäntaitoinen kultamuruseni innostui värkkäämään minulle ja uusille kirjoilleni kotia ja kohta saan makuuhuoneeseeni ihan oman koko seinän kokoisen kirjahyllyn uuden villitykseni majapaikaksi. Hulluuttahan se on ja hirveää rahantuhlausta, sanoisi moni. Minä olen kuitenkin lähes lapsellisen onnellinen jokaisesta uusvanhasta kirjasta, joka hyllyyni ilmestyy. Olen koko ikäni haaveillut omasta kirjastosta, ja nyt vihdoin, näin pitkän haaveilun jälkeen olen saanut sen toteutettua.