Sain haasteen Sinitaivaan Ainolta ja päätin tietysti ottaa sen vastaan.

SÄÄNNÖT:

1. Laita tunnustus blogiisi.

2. Kirjaa sinne myös nämä säännöt.

3. Linkitä blogiin, josta sait tunnustuksen.

4. Listaa viisi aistia ja kerro mitä ne merkitsevät sinulle.

5. Haasta viisi muuta blogia jättämällä niihin kommentti.
 
Ja tältä näyttää minun erilainen aistilistani:
 
1. Näköaisti on ihan ehdoton, sillä rakastan luontoa, maisemia, kukkia, puita, taivaan värejä jne. Valokuvaukseen hurahtaneelle näkö on tärkein. Eikä se rakkaan ihmisen näkeminenkään ole ihan pikku juttu.
 
2. Tuntoaisti pääsi sijalle kaksi, sillä olen koskettelija. Tykkään tuntea käsissäni pehmeyttä, kovuutta ja erilaisia pintoja,  kuin  tietysti myös esim. toisen ihmisen kosketuksen.
 
3. Se kuuluisa kuudes aisti pitää saada mukaan ehdottomasti sillä sen kanssa olen pelannut koko ikäni. Olen herkkä vaistoamaan asioita ja aistimaan pienetkin muutokset tunnelmissa ja tunteissa niin ihmisissä, kuin ympäristössänikin. Ei ole ollenkaan kummallista, että juuri kun olen ajatellut jotain ihmistä, tämä lähettää minulle viestin tai soittaa. Samoin tunnen usein outoa levottomuutta samalla tuntien keneen se liittyy ja myöhemmin kuulen, että juuri silloin tälle ihmiselle on tapahtunut jotain erityistä, tai hänen mielensä on askarrellut jonkin minuun liittyvän asian kanssa.
 
4. Kuuloaisti on minulle tärkeä mm. lintujen ja muiden luonnon äänien vuoksi. Kaupungin melusaaste saisi kyllä jäädä taustalle mielihyvin, mutta kaunis musiikki esim. on yksi tärkeä tunnelmanluoja tai rauhoittaja, kun mieli on kireällä. Rakkaan ihmisen äänen kuuleminen on yksi ihanimpia asiota maailmassa. Ehkä pidän kuuloa siksikin niin tärkeänä, että minulla on nk. hälykuulo teini-iässä sairastamieni korvatulehduksien jäljiltä. En kuule aina puhetta selvästi, kun taustalla on paljon tasaista hälyä.
 
5. Hajuaisti on mielenkiintoinen juttu. Se palkitsee, innoittaa, tuo hyvää mieltä ja antaa nautinnollisia hetkiä, mutta toisaalta myös varoittaa huonoista asioista, kuten pilaantuneesta ruuasta tai jonkin palamisesta.
***
6. Makuaisti ei ole tietenkään ollenkaan vähemmän tärkeä aisti, sillä rakastan hyviä ruokia, mutta koska pidän tuota klassista kuudetta aistiani yhtenä tärkeimmistä, niin jokin piti jättää "kuudennelle" eli ylimääräiselle sijalle.
 
Lopuksi haastan mukaan: Harakan, Marjutin, Zilgan, Uunan ja Tarjuskan.