Positiivisen ajattelun voima!

Herkut pois! 10 kiloa sulateltavaa vuodessa! Liikuntaa lisää!

Paljon hyviä päämääriä olisi ja monia epäterveellisiä asioita olisi hävitettävä elämästä niin ruumiillisella, kuin henkiselläkin puolella.

Mutta miten? Mistä äkillinen motivaation puuska; se suuri ja kuuluisa Suomalainen sisu ja peräänantamattomuus?

Kaikki nuo on aiemmin koettuja asioita, jotka ovat jälleen tulleet ajankohtaisiksi. Miten niin pääsi käymään? Miksi repsahdin? Miksi annoin periksi?

Auttaako itsensä tuomitseminen ja syyttely? Auttaako mielen masentaminen entuudestaan vielä lisää? Olisiko sittenkin parempi keino ajatella positiivisesti, että en ole vielä sairastunut vuodessa tulleen ylipainon vuoksi. Vielä jalat kantaa, verenpainelääkkeitä ei ole vielä tarvittu, eikä sydän ole vielä pettänyt. Olen vielä elossa ja minulla on aikaa korjata niin painoani kuin muitakin asioita, joille tahtoisin tehdä jotain.

Olisiko itsensä motivointi sittenkin positiivisia ajatuksia ja iloa, eikä itsensä halveksintaa ja mollaamista, jatkuvaa epäonnistumisen ja itsesäälin kierrettä?

En siis enää ajattele: "Minulla on 10 kiloa ylipainoa, joka pitää saada pois mahdollisimman pian. En siis saa enää syödä mitään makeaa, joudun puolittamaan kaikki ruoka-annokseni. Jättämään pois viikonloppusuklaat. Minun pitää lähteä lenkille joka päivä ja juosta itseni hikeen ainakin kolme kertaa viikossa. On PAKKO lähteä, PAKKO lopettaa syöminen, PAKKO päästä kaikista huonoista tavoista! Olen HUONO IHMINEN jos en pysty siihen tai jos jokin saa minut välillä repsahtamaan! En nouse enää, jos kaadun, sillä mitä hyödyttää jatkaa matkaa. Joudun aloittamaan kaiken alusta kuitenkin!"

Nuo ovat varmaan monille tuttuja ajatuksia ja ne suurin este onnistumiselle! Varsinkin suomalaiset helposti ajattelevat aina ensin kaiken negatiivisen kautta. Se kai kuuluu kansalliseen identiteettiin - tai sen puutteeseen!?

Tehdäänpäs siis niin, että leikitään tässä muutenkin niin "Amerikkalaistuneessa" maassa kerrankin suuruuden hulluja jenkkejä! (Tilanteet ei siis kuvaa minua, vaan ovat esimerkkejä tavasta ajatella!)

"Minä pystyn mihin vain, mitä haluan! En osaa laulaa, mutta minusta tulee seuraava Amerikan Idoli tai huippumalli, vaikka olen ihan tavallisen näköinen. Tai siis en ole, minähän olen itseasiassa kauniimpi kuin yksikään aiemmista huippumalleista -  äiti on sanonut niin! En minä ole liian lihava, vaikka joudun teettämään vaatteeni erikoisliikkeissä suurten kokojen vuoksi; mutta jos HALUAN laihtua, pystyn siihen! Pystyn ihan mihin tahansa ikinä haluankaan!"

Tuo nyt oli sitten taas sitä toista äärilaitaa! Realiteetit on hyvä olla olemassa, ettei tarvitse menettää kasvojaan Idolsin koelauluissa eikä kuvitella itsestään muuta, kuin mitä on. Ei hyvässä, eikä pahassa.

Mutta miten olisi se kultainen keskitie. Realiteetit huomioonottaen, voin onnistua, kun en aseta tavoitteekseni kahdessa viikossa missimittoihin, tai kuukaudessa astronautiksi-tavoitteita. Miten ne huippu-urheilijat saavuttavatkaan Olympiamitalinsa ja maailmanennätyksensä (jos ei oteta lukuun kiellettyjä aineita!)? Pienestä alusta kasvaa suuria. Markka on miljoonan alku. Siinä siis ihan mihin tahansa sopiva avain tilanteisiin, missä kokonaismäärä tuntuu musertavan suurelta!

PIENET VÄLITAVOITTEET

En siis laihdutakaan vuodessa kymmentä kiloa, vaan kuukaudessa kilon. Ei minun ole pakko käydä joka päivä lenkillä, mutta ehkä käynkin kolmesti viikossa pienellä virkistymiskävelyllä ja otan vaikka kameran mukaan, kun kevät aurinko paistaa ja lämmittää jo kivasti. Kun tänään en syö enempää, kuin kulutan, niin olen onnistunut! Ei minun tarvitse odottaa viiden kilon putoamista, ennen kuin voin kiittää itseäni saavutuksestani. En kuitenkaan palkitse itseäni sillä, mikä saisi saavutukseni tuhoutumaan.

Minun EI tarvitse kieltäytyä mistään, olla vain järkevä kaikessa, mitä teen ja mitä syön. Onnittelen itseäni joka ilta juuri ennen nukkumaan menoa. Ajattelen, että tänään olen ollut reipas, päättäväinen ja onnistunut! Huomiselle on omat murheensa ja haasteensa ja ne kohdataan taas virkeinä ja tyytyväisinä seuraaavan aamun koittaessa. 

Tänään minä onnistun! Tänään olin fiksu, päättäväinen ja vahva! Huomenna päätän tehdä samoin. Ei - huomenna olen kaiken lisäksi viisaampikin, sillä eilisen positiiviset kokemukset ja tulokset vahvistavat ja opettavat seuraavaakin päivää!

Minä pystyn mihin vain haluan! Ja minä haluan! Cool